Letnia pogoda, której wszyscy oczekiwaliśmy, często powoduje zmiany w zachowaniach kierujących pojazdami. Otóż sucha nawierzchnia i dobra widoczność, sprzyjają ryzykownej i niebezpiecznej jeździe.
Wiąże się to z efektem psychologicznym, polegającym na tym, że często im bezpieczniej czuje się kierowca, tym bardziej niebezpiecznie prowadzi auto. Jego poczuciu bezpieczeństwa sprzyjają zarówno dobre warunki drogowe, jak i systemy bezpieczeństwa.
Podczas zimy zachowujemy większą ostrożność, bo wymagają tego niekorzystne warunki drogowe. Niestety w tych trudnych miesiącach ma miejsce bardzo duży wzrost wypadków z udziałem pieszych, ale to przede wszystkim ze względu na ich słabą widoczność dla kierujących pojazdami.
Do ponad 90% wypadków drogowych dochodzi na skutek błędu człowieka. Błąd taki można popełnić niezależnie od warunków pogodowych. A jak wskazują statystyki korzystna pogoda dodatkowo usypia naszą czujność.
Wypadki drogowe i ich skutki według warunków atmosferycznych w 2021 roku*
Warunki atmosferyczne | Wypadki | Zabici | Ranni |
Dobre warunki atmosferyczne | 14 881 | 1 397 | 17 064 |
Mgła, dym | 263 | 46 | 322 |
Opady deszczu | 2 698 | 320 | 3 168 |
Opady śniegu, gradu | 953 | 76 | 1 182 |
Oślepiające słońce | 520 | 37 | 600 |
Pochmurno | 4 500 | 484 | 5 293 |
Silny wiatr | 205 | 25 | 243 |
Źródło: KGP
Najwięcej wypadków drogowych ma miejsce w dzień, bowiem wtedy jest największy ruch. Jednak w nocy, na drogach nieoświetlonych występuje największy wskaźnik osób zabitych, prawie w co czwartym takim wypadku ginie człowiek, podczas gdy w porze dziennej –
w co dwunastym wypadku.
Źródło: KGP
W 2021 roku zdecydowana większość wypadków miała miejsce w obszarze zabudowanym.
Źródło: KGP
Jednak w wyniku wypadków mających miejsce w obszarze niezabudowanym zginęło więcej osób. Powodem jest to, iż w obszarze niezabudowanym kierujący rozwijają większe prędkości. Często w jednym samochodzie ginie więcej niż jedna osoba, a pomoc lekarska dociera później.