Część teoretyczna.
Od najmłodszych lat mamy do czynienia ze wszelkiego typu egzaminami sprawdzającymi naszą wiedzę. W związku z tym każdy z nas zdążył wypracować sobie własny sposób na „zaliczenie” tej części egzaminu. Dla jednych nauka jeszcze w dniu egzaminu będzie skutkować ugruntowaniem wiedzy, dla innych wprowadzi dodatkowy chaos i nerwowość. Warto jednak pamiętać, że jeśli nie czujemy się pewni swej wiedzy na 100%, to nie powinniśmy poddawać się egzaminowi teoretycznemu, gdyż podejście „spróbuję, może się uda” z pewnością się nie sprawdzi. Stracimy czas, pieniądze i przysporzymy sobie dodatkowego stresu, związanego z „teoretyczną porażką” i oczekiwaniem na kolejny egzamin.
Przygotowanie się do egzaminu teoretycznego to odrębna kwestia. Baza pytań egzaminacyjnych jest bardzo bogata, więc nauka wszystkich pytań „na pamięć’ nie ma większego sensu. Podczas nauki, postaraj się zrozumieć nie tylko treść pytania, ale także dlaczego i na jakiej podstawie prawnej dana odpowiedź jest prawidłowa. Czytaj bardzo uważnie treść pytania i nie śpiesz się z udzieleniem odpowiedzi, uwzględniając jednak fakt, aby na wszystkie pytania odpowiedzieć w ciągu 25 minut. Niektóre pytania egzaminacyjne są do siebie łudząco podobne, szczególnie te, gdzie przedstawione są konkretne sytuacje drogowe. Oczywiście, część pytań, gdzie podane są pewne wartości, jak dopuszczalna prędkość, odległości ustawienia znaków drogowych, zakazy dotyczące urządzania postojów, itp. są ściśle określone w prawie i te wartości po porostu trzeba znać.
Część praktyczna.
Umiejętności. Jeśli po zakończeniu kursu, nie jesteś pewny swoich umiejętności, rozważ wykupienie dodatkowych zajęć praktycznych. Być może właściwym będzie wzięcie kilku „jazd” w innym ośrodku szkolenia kierowców, aby „obcy” instruktor ocenił Twoje umiejętności, zwrócił uwagę na Twoje niedoskonałości i detale mogące skutkować niezdaniem egzaminu. Takie dodatkowe szkolenie może być również doskonałą namiastką egzaminu i pozwoli na przyzwyczajenie się do nieznanej wcześniej osoby, która będzie oceniać Twoją jazdę i wykonywane manewry. Czasami drobna wskazówka albo zwrócenie uwagi na z pozoru błahy detal lub aspekt techniczny Twojej jazdy, może sprawić, że nagle zrozumiesz i wyeliminujesz powielany błąd. Przystępując do egzaminu, musisz czuć się pewnie i wierzyć w swoje umiejętności.
Wypoczynek. Na egzamin staw się wypoczęty.Gdy nasz organizm jest wypoczętyreaguje właściwie i znacznie szybciej. Zadbaj o prawidłowy sen. Zjedz lekkostrawny posiłek. Korzystnym rozwiązaniem będzie lekka aktywność fizyczna: idź przed egzaminem na siłownię, pobiegaj, albo wybierz się na spacer. Nie pobudzaj się nadmiarem kawy i „energetykami”; właściwszym rozwiązaniem będzie zjedzenie batona z bakaliami lub kilku kostek czekolady. Nie zażywaj tabletek uspokajających lub innych medykamentów, które mogą spowodować znaczne obniżenie koncentracji lub wykazać nieprzewidziane reakcje Twojego organizmu. Dodatkowe zajęcia praktyczne – „jazdy” – w dniu egzaminu nie wydają się właściwym rozwiązaniem. Zorganizuj pozostałe zajęcia w tym dniu tak, aby nie stanowiły dodatkowego obciążenia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Zaplanuj wyjście z domu na egzamin z kilkunastominutowym wyprzedzeniem, zapewnisz sobie komfort czasowy, bo świadomość, że możesz się spóźnić, tylko spotęguje stres związany z egzaminem.
Właściwe nastawienie. Z relacji osób zdających egzamin na prawo jazdy jasno wynika, że egzamin na prawo jazdy był najbardziej stresującym egzaminem w ich życiu. Ani egzamin maturalny, ani obrona pracy magisterskiej, ani żaden z egzaminów zawodowych nie przysporzył zdającym tyle stresu i emocji, co ten. Postaraj się nie powielać takiego nastawienia; potraktuj egzamin na prawo jazdy jako kolejny sprawdzian swojej wiedzy i umiejętności, Z nieudanego egzaminu wynieś jak najwięcej, zwróć uwagę na przekazywane przez egzaminatora informacje o błędach jakie popełniłeś. Pozwoli to na uzupełnienie Twoich umiejętności bezpiecznego kierowania pojazdem. Warto uświadomić sobie, że zadaniem egzaminatora jest sprawdzenie i ocena Twojej sprawności jako przyszłego kierowcy, od którego zależeć będzie bezpieczeństwo także innych uczestników ruchu drogowego. Nie nastawiaj się negatywnie do egzaminatora, on tylko wykonuje swoją pracę, którą ograniczają sztywne kryteria oceny podczas egzaminu.
Ubiór. Ubiór na egzaminie praktycznym jest niezwykle istotny. Ma on być przede wszystkim wygodny i niekrępujący ruchów. Jakiej odzieży należy unikać?
Panowie: Egzamin na prawo jazdy, to nie obrona pracy magisterskiej, więc nałożenie garnituru i koszuli z krawatem nie jest najwłaściwszym rozwiązaniem. Sztywne marynarki z pewnością mogą skutecznie ograniczać ruchy podczas kierowania pojazdem, tym bardziej podczas wykonywania manewrów, podobnie jak bardzo przylegające spodnie. Z tych samych powodów, przed przystąpieniem do jazdy, warto zdjąć płaszcz lub kurtkę i umieścić na tylnym siedzeniu samochodu. Czapka lub nałożony kaptur może skutecznie ograniczyć pole widzenia kierującego.
Panie: Na egzaminie warto zrezygnować z mini oraz sukienek lub bluzek na ramiączkach, które podczas manewrowania mogą się zsunąć, a poprawianie ich skutecznie rozproszy uwagę.
Obuwie: Najlepszym obuwiem do jazdy są buty sportowe o cienkiej i elastycznej podeszwie. Pozwalają one na właściwe „czucie” pedałów. Szalenie niebezpieczne jest kierowanie samochodem w tzw. „klapkach”, „japonkach”, czy też w „drewniakach”, a więc w obuwiu nie przypiętym do stopy. Bardzo łatwo wówczas o zsunięcie się buta, a w skrajnych przypadkach o jego zaklinowanie się pomiędzy pedałami samochodu. Fatalnym rozwiązaniem jest próba kierowania samochodem w tzw. „traperach” i butach „na koturnie”, czyli obuwiu o bardzo wysokiej i sztywnej podeszwie – co skutecznie uniemożliwia kontrolę pedałów. Również używanie ściśle zawiązanych butów „za kostkę”, lub sztywnych „kozaków” lub tzw. „butów wojskowych”, nie pozwoli na naturalny i właściwy ruch stopami podczas kierowania. Kobiece nogi fantastycznie wyglądają w „szpilkach”, lecz kierowanie samochodem w takich butach jest pomysłem nietrafionym i niebezpiecznym. Warto zatem pomyśleć o właściwym doborze obuwia do kierowania samochodem, lub jego zmianie przed zajęciem miejsca za kierownicą.
Od początku swojej drogi za kierownicą warto wypracowywać i pielęgnować pożądane nawyki, które poprawiają nasze bezpieczeństwo na drodze. Większość z nich wymaga minimalnej uwagi, niewiele czasu i zaangażowania a znacznie poprawia komfort jazdy, daje większe możliwości panowania nad pojazdem, ale przede wszystkim wpływa na nasze bezpieczeństwo. W ramach programu Mistrzowie w drodze realizowanego przez Krajowe Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Grupę LOTOS S.A. kursanci, którzy właśnie przygotowują się do egzaminu na prawo jazdy za kilka miesięcy, już jako kierowcy będą mogli trenować swoje umiejętności w ośrodkach doskonalenia techniki jazdy. Zarejestruj się na stronie www.brd.org.pl/Mistrzowie-w-drodze/ i weź udział w programie.